IV Congreso Internacional

Música, Identidad y Cultura en el Caribe (MIC)

 

Dedicado al tema:

"El jazz desde la perspectiva caribeña"

 

15, 16 y 17 de abril de 2011

Centro León, Santiago de los Caballeros, República Dominicana

 

Declarado “Evento de Alto Interés Cultural”

por la Secretaría de Estado de Cultura de República Dominicana

 

Convocan:

Centro Cultural Eduardo León Jimenes (Centro León)

Instituto de Estudios Caribeños (INEC)

Ministerio de Cultura de la República Dominicana

 

 

Finalidad del Congreso MIC

 

El Congreso Internacional Música, Identidad y Cultura en el Caribe (MIC) tiene la finalidad de reunir, cada dos años, a los estudiosos, protagonistas e interesados en la música, el baile y la cultura del Caribe, para intercambiar conocimientos en torno a estos pilares de la región, y propiciar políticas de fortalecimiento de la identidad cultural en los ámbitos nacional y regional con un enfoque integral. El evento está concebido como un espacio crítico y multidisciplinario de reflexión, que permita socializar las investigaciones, experiencias y hallazgos en torno a las músicas, identidades y culturas en el Caribe. El Congreso MIC se inscribe en una dimensión pedagógica, orientada a involucrar el sistema educativo y mejorar la enseñanza artística en República Dominicana y en el Caribe.

 

Antecedentes: los congresos MIC I, II y III

 

Los días 8, 9 y 10 de abril del año 2005, el Centro Cultural Eduardo León Jimenes, el Instituto de Estudios Caribeños (INEC) y el Ministerio de Cultura, organizaron exitosamente el primer Congreso Internacional Música, Identidad y Cultura en el Caribe (MIC), dedicado al tema “El merengue en la cultura dominicana y caribeña”, conmemorando el sesquicentenario de la aparición del primer registro en la prensa dominicana que daba cuenta de la existencia de esta música bailable en el país.

 

También, los días 13, 14 y 15 de abril de 2007 las tres instituciones organizaron el II Congreso MIC con el tema: "El son y la salsa en la identidad del Caribe". Por primera vez en la historia, se mostraron las íntimas vinculaciones entre estos dos movimientos musicales mediante disertaciones de catorce países y cuatro continentes, y a través de varios conciertos masivos con protagonistas de primer orden, transmitidos en vivo por varios canales de televisión e impactando a miles de personas.

 

Asimismo, los días 17, 18 y 19 de abril de 2009, las tres instituciones realizaron la tercera versión del Congreso MIC, dedicado al tema: “El bolero en la cultura caribeña y su proyección universal”, mostrando, a través de las disertaciones de dieciséis países, la globalización del bolero y su conversión en un elemento transnacional de identidad caribeña y latinoamericana.

 

Los tres congresos involucraron a varios miles de personas en decenas de actividades en los meses previos, tanto en el país como en el exterior, teniendo un considerable impacto mediático nacional e internacional. De esa manera, las manifestaciones musicales tratadas (merengue, son, salsa y bolero) fueron enfocadas como símbolos internacionales de la cultura del Caribe al ser ampliamente aceptadas por la cultura popular y los diversos sectores sociales.

 

Tema central del MIC-IV: "El jazz desde la perspectiva caribeña"

 

Fecha y sede

 

El Congreso MIC-IV tendrá lugar los días 15, 16 y 17 de abril de 2011 en las instalaciones del Centro León, en la ciudad de Santiago de los Caballeros, República Dominicana.

 

Contenidos del Congreso

 

El IV Congreso MIC será el primer evento de dimensión global dedicado a enfocar "El jazz desde la perspectiva caribeña". Siendo un género musical forjado en Estados Unidos, el impacto cultural del jazz ha sido tan amplio que ha ejercido una enorme influencia en el mundo, particularmente en América, recibiendo a su vez, el influjo de las músicas del Caribe y Latinoamérica, originando una de las fusiones musicales más trascendentes en la cultura contemporánea: el jazz latino.

 

Por la común huella africana tanto en el origen del jazz como en la música caribeña, el tema del MIC-IV permitirá enfocar las relaciones musicales que entrelazan Estados Unidos-el Gran Caribe-África, permitiendo un dialogo intercultural entre estas tres regiones. Asimismo, el jazz –y en particular el latin jazz– ha generado diversas formas de representación cultural a través de la música, la danza, el cine, la literatura y el teatro, que merecen ser abordadas de manera interdisciplinaria para entender sus signos, significados y relevancia en la cultura global actual.

 

En tal sentido, el Congreso MIC-IV servirá para compartir conocimientos que contribuyan a comprender el jazz -visto con los ojos del Gran Caribe-, como fenómeno musical, histórico y sociocultural, enfocando su historia, características y porvenir.

 

 

Temario general

 

El siguiente temario del Congreso MIC-IV es indicativo, no limitativo. El jazz será abordado considerando sus vinculaciones con:

 

o    La cultura musical del Gran Caribe, en particular con la música académica.

o    Su papel en la identidad de los afro-americanos (tanto en Estados Unidos como en los pueblos del Caribe insular y continental).

o    El sincretismo cultural en la región y los procesos de transculturación y conservación de identidades transnacionales.

o    La “diáspora” caribeña en Estados Unidos, las identidades y la herencia cultural de los latinos en ese país.

o    El jazz latino y la literatura del Caribe, particularmente sus reflejos en la escritura tanto en versos como en prosa (poesía, novela y cuento, y otros géneros literarios), y sus relaciones con los idiomas de la región y sus diferentes contextos.

o    Los medios de socialización de la música y su papel en el desarrollo cultural de la región. La radio, las publicaciones impresas, la televisión y el Internet en la difusión e internacionalización del jazz latino.

o    Su asimilación en las sociedades del Caribe, considerando los contextos económicos, políticos y socioculturales (migraciones, urbanización, industrialización, modernización, comunicación masiva y cultura de masas…).

o    El desarrollo de la música en los países y territorios del Caribe en sus diversas zonas lingüísticas, incluyendo las áreas caribeñas de Centroamérica y Suramérica, así como el ámbito de Brasil emparentado con el Caribe, y la diáspora caribeña en el mundo.

o    Orígenes, historias y evolución del jazz caribeño en diferentes ámbitos; especialmente su presencia, difusión y asimilación en contextos geográficos, sociales y culturales disímiles: América del Norte, Centro y Suramérica, Europa, África, Asia, Australia.

o    Sus aspectos ideológicos, tales como sus rasgos desde las perspectivas étnicas, de género y clase social, y su papel en las representaciones mentales de la región.

o    Su discografía.

o    Sus estilos, transformaciones e innovaciones, y las historias musicales de creadores y orquestas: precursores, pioneros, fundadores y figuras emblemáticas.

o    Su instrumentación y los aspectos organológicos relacionados.

o    Las influencias externas en la música del Caribe y Latinoamérica, relacionadas con el jazz latino (las músicas estadounidenses, europeas y africanas, etc.).

o    Las relaciones musicales inter-géneros, en particular (pero no exclusivamente) las relaciones del jazz con la Salsa y las músicas basadas en la percusión; el filin, bossa-nova, el samba y otros.

o    Coreografías y los modos perfomáticos del jazz latino.

o    Sus aspectos económicos: comercialización, mercado discográfico, los festivales y el mundo del espectáculo, la manufactura de instrumentos, y su relación con las industrias culturales.

o    Las tecnologías de grabación, edición y difusión, y en general el papel de la técnica en la evolución del género.

o    Las estrategias para el abordaje de la música como medio de identificación cultural y de educación ciudadana.

 

Disertaciones

 

El Comité de Lectura del Congreso pre-seleccionará solamente cincuenta (50) ponencias; el Comité Organizador determinara finalmente  las disertaciones que se presentarán e invitará a los conferenciantes magistrales, especialistas y músicos que considere pertinente para ofrecer testimonios en el marco del evento. Las personas interesadas en presentar ponencia deben enviar lo siguiente al correo electrónico inec97@yahoo.es:

1. Título y resumen de la ponencia en unas 200 palabras, y la bibliografía mínima.

2. Nombre y apellido del autor o autora, institución, profesión, dirección física y electrónica, y currículo de unas 100 palabras, incluyendo las principales investigaciones, ponencias y publicaciones hasta la fecha.

A los ponentes seleccionados, se les proporcionará una normativa para presentar sus textos con fines de publicación.

Comité de Lectura

 

El Comité de Lectura del Congreso MIC-IV estará integrado por reconocidos investigadores de la región, el cual, vencido el plazo para recibir propuestas de disertaciones, pre-seleccioná las que recomiende al Comité Organizador.

 

Ámbitos de la convocatoria

 

Esta convocatoria está abierta a participantes de todo el mundo, priorizando los países del Gran Caribe y aquellos con mayor vinculo con el jazz desde la perspectiva caribeña, tales como Estados Unidos, Brasil y España, entre otros.

 

Idiomas

 

En el Congreso MIC-IV se admitirán disertaciones en español, inglés, francés y portugués.

 

Participantes

 

El Congreso MIC-IV está dirigido a un amplio público nacional y extranjero. Están llamados a participar los protagonistas del jazz –en particular, del jazz latino-, investigadores, comunicadores sociales, profesores y estudiantes, productores musicales y empresarios de la música, personas de instituciones culturales, privadas y estatales, involucradas con el diseño, ejecución y gestión de políticas y acciones culturales.

 

 

Programa

 

A través de conferencias, sesiones de ponencias y debates, publicaciones, conciertos, exposiciones y un amplio programa de actividades preparatorias (que comprende investigaciones, acciones de animación sociocultural y encuentros con músicos, estudiosos, educadores y amantes de la música, ciclo de cine y documental), se producirá un ambiente que propicie el desarrollo de nuevas formas de pensar y actuar sobre la música y la identidad cultural del Caribe y Latinoamérica, dentro y fuera de la región.

 

Actividades

 

El MIC-IV está concebido como un proceso, por lo cual se desarrollará un programa de actividades preparatorias para convertir el tema del Congreso en tópico de amplia discusión, con incidencia nacional e internacional.

 

El Congreso en sí incluirá las siguientes actividades:

o    Conferencias magistrales.

o    Sesiones de ponencias y debates.

o    Exposición de artes visuales.

o    II Encuentro de Coleccionistas de Música del Caribe.

o    Presentación de novedades: bibliográficas (libros, revistas, otros), discográficas y audiovisuales. Estas deberán proponerse previamente al Comité Organizador.

o    Conciertos: En estos se mostrará la riqueza  y transformaciones del jazz a lo largo de su historia.

o    Un recorrido turístico-cultural por la ciudad sede (Santiago de los Caballeros), para interesados previamente inscritos.

o    Libro memoria: Se publicará un libro con las actas y memorias del Congreso.

o    Sitio y foro en Internet: Con el fin de propiciar el intercambio actualizado y la continuidad del diálogo, se habilitarán una página web y un foro virtual, y se enviarán boletines informativos periódicamente por correo electrónico.

 

Fechas límites

 

o    Fecha tope para presentar propuestas de ponencias: 15 de noviembre de 2010.

o    La evaluación de las ponencias será informada a partir del 15 de diciembre de 2010.

o    Fecha tope para enviar los textos con sus anexos y confirmar la asistencia al Congreso: 5 de marzo de 2011.

 

Comité Organizador

 

El Congreso será regido por un Comité Organizador integrado por los representantes de las instituciones organizadoras.

 

Comité de Honor

 

Para el MIC-IV el Comité Organizador designará un Comité de Honor integrado por reconocidos investigadores, compositores e intérpretes del jazz de distintos países, de mérito indiscutible y proyección nacional e internacional, personalidades relevantes de la cultura del país y la región, así como representantes de los principales patrocinadores.

 

Información y contactos

Secretaría Ejecutiva del Congreso:
Instituto de Estudios Caribeños (INEC)
Santiago No. 153, Gazcue,
Santo Domingo, República Dominicana
TEL. y FAX 809 685 1355

inec97@yahoo.es

www.inecrd.org

Centro León
Av. 27 de Febrero No. 146,
Villa Progreso, Santiago de los Caballeros
República Dominicana
TEL. 809 582 2315
FAX. 809 724 7644
mic@centroleon.org.do

Ministerio de Cultura

Vice-Ministerio de Creatividad y Participación Popular

Av. George Washington, Santo Domingo

República Dominicana

Tel. (809) 682 6873 / (809) 221 4141 ext. 239 y 240

Email: creatividad_participacion@yahoo.com

 

 

 

IV International Conference

Music, Identity, and Culture in the Caribbean (MIC)

 

Dedicated to the theme:

"Jazz from a Caribbean perspective"

 

15, 16 and 17 April 2011

Centro León, Santiago de los Caballeros, Dominican Republic

 

Declared an “Event of Great Cultural Interest”

by the Dominican Republic’s State Ministry of Culture

 

Hosted by:

Centro Cultural Eduardo León Jimenes (Centro León)

Instituto de Estudios Caribeños (INEC)

Ministry of Culture of the Dominican Republic

 

 

Aim of the MIC Conference

 

The international conference “Music, Identity, and Culture in the Caribbean” (MIC) aims to gather together scholars, leading figures, and others interested in Caribbean music, dance, and culture every two years in order to exchange knowledge about these pillars of the region and to bring about policy for strengthening cultural identity holistically in the national and regional spheres. The event is conceived as a critical and multidisciplinary space of reflection that permits the sharing of research, experiences, and findings related to musics, identities, and cultures in the Caribbean. The MIC conference also includes a pedagogical dimension aimed at involving the educational system and improving artistic education in the Dominican Republic and the Caribbean.

 

Past conferences: MIC I, II, and III

 

On April 8, 9, and 10 of 2005, the Eduardo León Jimenes Cultural Center, the Institute of Caribbean Studies (INEC) and the Dominican Ministry of Culture successfully organized the first international conference “Music, Identity, and Culture in the Caribbean” (MIC), which was dedicated to the theme “Merengue in Dominican and Caribbean culture” and commemorated the sesquicentennial of the first Dominican press notice to acknowledge the existence of this dance music.

 

On April 13, 14, and 15 of 2007, the three institutions organized the Second MIC Conference on the topic “Son and salsa in Caribbean identity.” For the first time in history, the intimate links between these two musical movements were demonstrated through papers coming from fourteen countries on four continents, as well as through several mass concerts with leading performers, transmitted live on various television channels and impacting thousands of people.

 

Similarly, on April 17, 18, and 19 of 2009, the three institutions completed the third installment of the MIC conferences on the topic “Bolero in Caribbean culture and its worldwide renown,” which demonstrated the globalization of the bolero and its conversion into a transnational element of Caribbean and Latin American culture through talks from sixteen countries.
 

The three conferences involved several thousands of people in dozens of activities during the months prior to the events, both within the country and abroad, attaining considerable national and international media impact. In this way, the musics discussed (merengue, son, salsa, and bolero) were shown to be international symbols of Caribbean culture, widely accepted in popular culture and by diverse social sectors.

 

Central theme of MIC-IV: “Jazz from a Caribbean perspective

 

Date and location

 

The MIC-IV conference will take place on April 15, 16, and 17 of 2011 at the Centro Leon, in the city of Santiago de los Caballeros, Dominican Republic.

 

Conference content

 

The fourth MIC conference will be the first event of global scope dedicated to “Jazz from a Caribbean perspective.” Although it is a musical genre originating in the United States, the impact of jazz has been so large that it has had an enormous influence in the world, particularly in the Americas, and has in turn received influences from Caribbean and Latin American musics, thus originating one of the most significant musical fusions in contemporary culture: Latin jazz.

 

Because of the African traces found in the origins of jazz and Caribbean music alike, the theme of MIC-IV allows for a focus on the musical relations that intertwine the United States, the Greater Caribbean, and Africa, allowing for an intercultural dialogue between these three regions. Similarly, jazz – particularly Latin jazz – has produced diverse forms of cultural representation through music, dance, film, literature, and theater, which should be tackled in an interdisciplinary manner in order to understand their signs, meanings, and relevance in today’s global culture.

 

In this sense, the MIC-IV conference will be useful for sharing knowledge that will contribute to understanding jazz – seen through the eyes of the Greater Caribbean – as a musical, historical, and sociocultural phenomenon, spotlighting its history, characteristics, and future.

 

General themes

 

The following thematic list for the MIC-IV conference is meant to be suggestive, not limitative. Jazz will be approached considering its links to:

 

o    The musical culture of the Greater Caribbean, in particular, academic music

o    Its role in the identity of Afro-Americans, both in the United States and among the peoples of the island and continental Caribbean

o    Cultural syncretism in the region and the processes of transculturation and conservation in transnational identities

o    The Caribbean “diaspora” in the United States, the identities and cultural heritage of Latinos in that country

o    Latin jazz and Caribbean literature, particularly its reflection in both verse and prose writing (poetry, novels, short stories, and other literary genres), and its relationship with regional languages and their different contexts

 

o    Means of musical socialization and their role in the cultural development of the region. Radio, print publications, television and Internet in the diffusion of Latin jazz.

o    Its assimilation into Caribbean societies, considering economic, political, and sociocultural contexts (migration, urbanization, industrialization, modernization, mass media and mass culture…)

o    The development of the music in the countries and territories of the Caribbean with its diverse linguistic zones, including the Caribbean areas of Central and South America, as well as Brazil insofar as it relates to the Caribbean, and the worldwide Caribbean diaspora

o    Origin, history, and evolution of jazz in different locations, particularly its presence, diffusion, and assimilation in dissimilar geographic, social, and cultural contexts: North America, Central and South America, Europe, Africa, Asia, Australia

o    Its ideological aspects, such as its features seen from ethnic, gender, or class perspectives, and its role in mental representations of the region

o    Its discography

o    Its styles, transformations and innovations, and the musical histories of its creators, groups, precursors, pioneers, founders, or emblematic figures

o    Its instrumentation and organological aspects

o    The external influences on Caribbean and Latin American music as related to Latin jazz (US, European, and African musics, etc)

o    Inter-genre musical relations, particularly (but not exclusively) the relations of jazz to salsa and percussion-based musics; filin; bossa nova; samba; and others

o    Dance and performance modes of Latin jazz

o    Economic aspects: commercialization, the market for recordings, festivals and the world of spectacle, instrument making, and relation to the culture industries

o    Technologies of recording, editing, and dissemination, and the role of technology in the evolution of the genre more generally

o    Strategies for approaching the music as a means of cultural identification and civil education

 

Papers

 

The Reading Committee of the conference will pre-select only fifty (50) papers; the Organizing Committee will have the final say on the papers that will be presented and will invite pertinent keynote speakers, specialists, and musicians to offer their testimonies within the framework of the event. Those interested in presenting papers should send the following items to the email inec97@yahoo.es:

1. Title and 200-word abstract of the paper, together with a minimal bibliography

2. Full name of the author together with his or her institution, profession, mailing address and e-mail address, and a bio of 100 words, including principal research, papers, and publications to date.

Reading Committee

 

 

The MIC-IV Conference Reading Committee will be integrated by well-known researchers from the region, who will select paper-proposals recommended by the Organizing Committee.

 

Worldwide Call to Participants

 

This call is open to participants worldwide, with priority placed on those from the Caribbean as well as those from places that practice a Caribbean-style jazz such as the United States, Brazil, Spain, among others.

 

Languages

 

The MIC-IV Conference allows papers in Spanish, English, French, and Portuguese.

 

Participants

 

The MIC-IV Conference is meant for a wide national and foreign audience. We invite those in the world of jazz—especially Latin jazz—such as researchers, journalists, professors and students, musical producers, and people from public and private cultural institutions involved in the design, execution and management of cultural policies and activities.

 

Program

 

Panels, sessions and debates, publications, concerts, expositions, and a wide program of preparatory activities (that include research, socio-cultural activities and meetings with musicians, scholars, educators and music lovers, feature film and documentary screenings) will produce an atmosphere that promotes the development of new ways of thinking about Caribbean and Latin American music and cultural identity both within and outside of the region.

 

Activities

 

The MIC-IV is conceived of as a months-long process during which preparatory activities related to the topic will take place nationally and internationally.

 

The Conference itself will include the following activities:

o    Key-note speakers

o    Panels and debate sessions.

o    Visual arts expositions.

o    II Meeting of Caribbean Music Collectors.

o    Presentation of newly released material such as books, magazines, music and audivisual materials. These must be proposed to the Organizing Committee prior to the event.

o    Concerts: These will show the wealth and transformations of jazz throughout its history.

o    A cultural tour of the host city (Santiago de los Caballeros) to those who sign up.

o    A book memorializing the events of the Conference will be published.

o    Website and Internet Forum: In order to promote the exchange of ideas and the continuation of dialogue, a website and virtual forum will be created and informative bulletins will be sent periodically via email.

 

Important Due Dates

 

o    Due date to receive paper proposals: November 15, 2010.

o    We will begin to announce accepted papers on December 15, 2010.

o    Due date to send texts and any extra materials, as well as confirmation of attendance to the Conference: March 5, 2011.

 

Organizing Committee

 

The Conference will be composed by an Organizing Committee made up of representatives of the organizing institutions.

 

Honorary Committee

 

The Organizing Comittee will put together an Honorary Committee made up of well-known researchers, composers, and jazz performers of undeniable merit as well as national and international recognition, relevant personalities from the culture of the country and region, and representatives from the main sponsors.

 

More Information:

 

Instituto de Estudios Caribeños (INEC)
Santiago No. 153, Gazcue,
Santo Domingo, República Dominicana
TEL. y FAX 809 685 1355

inec97@yahoo.es

Centro León
Av. 27 de Febrero No. 146,
Villa Progreso, Santiago de los Caballeros
República Dominicana
TEL. 809 582 2315
FAX. 809 724 7644
mic@centroleon.org.do

Ministerio de Cultura

Vice-Ministerio de Creatividad y Participación Popular

Av. George Washington, Santo Domingo

República Dominicana

Tel. (809) 682 6873 / (809) 221 4141 ext. 239 y 240

Email: creatividad_participacion@yahoo.com

 

 

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